Voorbeelden:
1 Jij-boodschap:
Jij doet ook altijd zo geheimzinnig.
Ik-boodschap:
Ik zou graag beter willen weten wat er speelt.
2 Jij-boodschap:
Jij doet nooit wat ik vraag.
Ik-boodschap:
Ik zit nog steeds met die onopgeloste kwestie van vorige week.
3 Jij-boodschap:
Jij moet nú je mond houden.
Ik-boodschap:
Ik vind het lastig om na te denken als het gesprek zo snel gaat. Het
zou fijn zijn als er wat meer rust is in ons gesprek.
Nog meer voorbeelden
4 Jij boodschap
Waarom ben je nu weer zo laat?
Ik-boodschap:
Ik maakte me zorgen om je, ik had je eerder verwacht.
5 Jij boodschap
Je bent een sloddervos’
Ik-boodschap:
Ik kan dit of dat niet vinden, dat vind ik vervelend.
6 Jij boodschap
Je bent niet aardig.
Ik-boodschap:
Ik heb vanmorgen geen begroeting gehoord (=observatie).
Ik wil graag weten hoe het met je is.
7 Jij boodschap
Wat maak je er toch een troep van!
Ik-boodschap:
Ik ben bang dat ik over het speelgoed val dat
op de vloer ligt.
NLP Vooronderstelling 8: Iemands gedrag staat
niet voor de persoon die hij is. Accepteer de persoon geef een ik boodschap
over het gedrag.
Bekritiseer het gedrag, niet de persoon
Zinnen als “jij bent langzaam“, “jij bent altijd druk“, “jij bent egoïstisch”
zijn sterk veroordelend naar iemand als persoon, op identiteitsniveau.
Doe dat op een andere manier met beter resultaat. Dit zou je zelf immers
ook pijnlijk vinden om te horen. Door het gebruik van generalisaties
als altijd, nooit, steeds maak je het veel groter dan het is, dus is
het niet (helemaal) waar ook.
voorbeeld:
8 Niet:
Als je zegt: “Jij
bent altijd veel te druk" raak je het kind als persoon, op identiteitsniveau.
Dat wekt weerstand, het kind voelt zich gekwetst als persoon. Je rapport
verdwijnt.
Wel:
Toch wil je graag dat het gedrag verandert. Geef aan wat je stoort
in het gedrag: "Je doet nu wel heel veel andere dingen buiten de
opdracht, ik wil graag samen verder werken aan de opdracht"
9 Niet:
Je zegt bijvoorbeeld: Jij bent ook
zo ontzettend vergeetachtig! Door het werkwoord 'zijn' te gebruiken
communiceer je op identiteitsniveau en veroordeel je het hele kind.
Wel:
Maar door het gedrag te scheiden
van de persoon krijg je meer rapport en bereik je veel sneller wat je
wilt. “Dit is de derde keer dat je je boek vergeten bent, hoe ga je
ervoor zorgen dat je de volgende keren je boek wel bij je hebt, zodat
we beter samen kunnen werken?“. Het kind begrijpt dat ik het graag anders
wil zien, maar je houdt verbinding, rapport, het is geen persoonlijke
aanval op zijn persoon, je zegt wat je wel wil.