maak je angsten functioneel!

 

 

 

 

Focus je op Angst of op Bewondering of Moed?

 

We nemen als voorbeeld Angst voor spinnen

Als je kind zegt: "Die spin maakt me bang.", dan zou jij kunnen vragen: (down chunken, metamodel vragen):

" Hoe heeft die spin jouw bang gemaakt?"

" Wat heeft die spin gedaan dat jij bang wordt?"

" Welk soort spinnen is echt gevaarlijk?"

" Wat voor gevaar is er aan deze spin?"

" Is er in Nederland ooit iemand overleden door een spinnenbeet?"

" Wie heeft je verteld dat je bang moet zijn voor spinnen?"


Angst voor spinnen is een mooi voorbeeld van een niet-functionele angst, die wordt overgedragen van moeder op kind, (of van een pestend broertje).


Als je dat vergelijkt met angst voor honden. (lateraal chunk). Mensen die ooit gebeten zijn door een hond, kunnen angstig zijn dat dit weer gebeurt. Het is daarom goed om dit zo functioneel te houden. Maak de context zo specifiek mogelijk. Bijvoorbeeld: Ik wil voorzichtig zijn met een hond van die en die grootte, van dat ras, als deze niet aan de lijn is, als ik hard loop, in de natuur, etc.

 

Beperkende overtuiging: "Die spin maakt me bang"
Versterkende overtuiging zou bijvoorbeeld kunnen zijn: "Spinnen zijn nuttige kleine dieren, ik kan mijn angst ervoor loslaten."
Of: "Spinnen kunnen lekker kriebelen, als een hele fijne massage."
"Ik kies er voor alleen functionele angsten voor me te laten werken."

Hoe werkt dat nu zo'n niet-functionele angst? De spin is alleen maar een 'trigger' (aanleiding) voor jouw angst maar heeft er eigenlijk niets mee te maken. Het zou net zo goed iets anders kunnen zijn, bijv. een madeliefje. Het kan wel lijken dat de spin dit doet. Je bent gewend om angstige gedachten te denken als je een spin ziet. Misschien heeft iemand je verteld dat spinnen eng zijn. Daarom voel je je bang.

De kaart is niet het gebied geldt hier heel sterk. Er is in Nederland nooit iemand door een spinnenbeet omgekomen. En ook in de tropen zijn er maar weinig ernstige spinnenbeten. Vooral sinds er tegengif is voor die enkele soorten die gevaarlijk waren zijn er heel weinig gevallen van gevaar door spinnenbeten bekend.

Hoe kom je van deze niet functionele angst voor spinnen af?

Maak van een beperkende overtuiging een versterkende door het veranderen van submodaliteiten.

Sluit je ogen en stel je een grote spin voor waarbij je je angstig voelt.

Merk op welke kleuren je ziet, welke bewegingen je ziet, dat je zelf ook in het plaatje staat. Herken die angst.

Kijk als het ware naar je angst.

Zet de angst links naast je neer.

Je hebt die angst wel, maar je bent die angst niet, maar je bent jezelf, een waardevol persoon die zelf kan beslissen over waar je angstig voor wilt worden.

Kijk nu naar rechts en zie hoe je kunt zijn zonder die angst voor spinnen.

Wordt je er bewust van dat spinnen interessante diertjes zijn die een zeer kunstig web kunnen spinnen, van een zeer krachtig materiaal.

Kijk nu weer naar links en maak er een plaatje van waar je uit stapt.

Zet het verder van je af, maak het kleiner, maak het grijzer, met weinig contrast, zet het nog verder weg en duw het tenslotte in de wolken, naar waar je het laat verdwijnen.

Kijk nu naar rechts naar wie je bent zonder deze angst, maar met bewondering voor deze wonderlijke wezens, die van die hele kleine pootjes hebben die je zouden kunnen strelen als ze over je hand lopen.

Voel die bewondering van binnen en laat deze groter worden.

Maak het plaatje langzaam kleuriger, met meer contrast en haal het dichter bij, ga er in staan en doe wat je fijn vindt om met deze spin te doen, bijv. vol bewondering naar het web te kijken.

Als je wilt testen hoe goed deze techniek gewerkt heeft, kun je een spinnenweb opzoeken en de bewondering toelaten.