Hoeveel woede kan iemand omzetten in moed om het wereldmodel van de ander te respecteren als hij dit traint? !
|
Een ander perspectief op woede
|
Sytse en Marlies Tjallingii geven sinds 2007 NLP cursussen en workshops in Kroatië, Servië, Israël en Palestina. In eerdere Inzichten is hier over geschreven. Websites: www.jeongekendevermogens.nl en www.Iempower.nl |
|
||||
De context Afgelopen
voorjaar waren we in Israël en Palestina, familie en vrienden bezoeken,
cursussen en workshops geven en vernieuwen van vriendschappen. Een intense
ervaring van verbinding met fijne mensen aan twee kanten van de scheidingsmuur. In Haifa en Jeruzalem bezochten we vrienden en familie (zowel Palestijnse Christenen als Joodse Israëliërs) die ieder hun eigen geschiedenis met verschrikkelijke trauma's van geweld, vluchten en discriminatie hebben. In Ramallah, Bir Zeit en Bethlehem ontmoetten we verschillende Palestijnen (Christenen en Moslims). Ook zij hebben hun geschiedenis van geweld, vluchten, en onderdrukking. Sommigen zijn uit Gaza gevlucht, en hebben alles achter moeten laten, sommigen kennen we nog van onze NLP cursussen in Gaza van 2012 - 2014. Vooral in Bethlehem en omliggende dorpen hebben Palestijnse moslims en christenen te lijden onder de Israëlische bezetting en de bouw van Joodse nederzettingen op Palestijnse grond. Er zijn veel trauma's, soms over geërfd naar een tweede en derde generatie aan beide kanten van de muur tussen Israël en Palestina. Fysieke dreiging van bombardementen met raketten ook aan beide kanten van de muur. De Kaart is niet het gebied geldt ook hier. Vanuit
de derde waarnemingspositie kijk ik naar de feiten. Afhankelijk van de
geraadpleegde gegevens op internet*, is het aantal Palestijnen dat door
Israëliërs werd gedood 8 tot 17 maal zo groot als het aantal
Israëliërs dat door Palestijnen werd gedood. Een ander gegeven
is dat er ruim vijfduizend Palestijnen in gevangenissen zitten in Israël.
Maar wat hebben we hieraan? Wanneer we vanuit de tweede waarnemingspositie met mensen aan beide kanten spreken, wordt duidelijk hoe mensen dit beleven: verdriet, angst en woede over de politieke situatie komen we vaak tegen.
|
Maar ondanks dit, komen in onze cursussen vooral relationele emoties naar voren. De familieband komt voor de meeste Palestijnen op de eerste plaats. Toch hangen ook familiebanden vaak samen met de politieke situatie. We gingen op kraambezoek bij onze oud-cursiste die we nog uit Gaza kennen. Zij is uit Gaza gevlucht met achterlaten van al haar familie en spullen en woont nu in Ramallah. Haar man komt ook uit Gaza en is eerder gevlucht. Dat hun familie er nu niet bij kan zijn nu net hun eerste kind geboren is, wordt als heel pijnlijk ervaren. Zoals in elke samenleving die aan het verstedelijken is, komen de traditionele relaties vaak onder druk en willen meer vrouwen gelijke rechten. Er spelen veel problemen die te maken hebben met de onder-geschikte positie van de vrouw, het emancipatieproces is in volle gang. Er is veel fysiek en psychisch geweld tegen vrouwen. Ook in onze cursus vertellen sommige deelnemers hierover. Hoe kunnen deze vrouwen in hun kracht komen? NLP en Geweldloos Communiceren van Marshall Rosenberg hebben hiervoor heel wat te bieden. |
|
|
||||
Vooronderstellingen 1. Respect voor andermans model van de wereld en van jezelf. Vooral het laatste is een heel proces van bewust worden, accepteren en dan respecteren. Dat betekent ook er over praten en er voor op durven komen. Veel oefenen in tweetallen en in het open frame delen van vragen en ervaringen ondersteunt dit proces. 2. De kaart is niet het gebied, de woorden die wij gebruiken zijn niet de gebeurtenis of de zaak die zij weergeven. Het gaat hier om de woorden en de overtuigingen over de positie van de vrouw en de man die er aan verbonden worden. 3. Ga er van uit dat alle gedrag een positieve intentie heeft. Samen met de volgende vooronderstelling: 4. Iemands gedrag staat niet voor de persoon, die hij is. Maak verschil tussen identiteit en gedrag. Dat geldt voor wat man en vrouw doen om de relatie te verbeteren en toch ook stappen de durven zetten in de richting van meer gelijke rechten. De politieke kant is meestal een te grote opgave met zoveel trauma's. 5. Mislukking bestaat niet, alleen feedback. Er wordt enthousiast veel nieuw gedrag geleerd, niet met altijd evenveel succes. Met deze vooronderstelling door het vierstapsleerproces gaan is daarbij heel effectief.
|
|||||||
Uit de box komen
We deden een demo waarin we lieten zien hoe je je bewust kunt worden van je eigen kracht en toch in harmonie kunt komen met de ander. Daarna lieten we de oefening in tweetallen doen. Geassocieerd in jezelf soms eerst uit je verdriet en/of angst komen en dan je boosheid voelen. We noemen dit 'In de box'. Je emoties bepalen wat je doet, ruimte om na te denken is er weinig. Je bent boos op identiteitsniveau! Zet deze energie om in flink duwen tegen de ander en de ander doet hetzelfde. Hoe voelt dat? Vaak wel goed, het lucht op, maar de ander doet hetzelfde dus bereik je er niets mee. Soms slaat de boosheid om in angst en soms in verdriet. Daarna vragen we om 'Uit de box' te komen, de emoties wat te laten zakken en naar de emoties te kijken. Je hebt die boosheid op gedragsniveau. Je hebt die emoties wel, maar je bent ze niet. Je hebt die boosheid wel maar je bent het niet helemaal, er is ruimte om na te denken over de ander, over je eigen behoefte, de strategie, en over je doel. De foto's,
laten deze drie fasen zien:
Woede
dempende cultuur Terwijl onze chauffeur die kant op liep, kwamen er meteen een stuk of tien andere mannen toelopen en probeerden een arm om de schouders van de ruziemakende chauffeurs te slaan. Wij hadden tijdens het wachten kennis gemaakt met een oudere Palestijnse man die uit Amerika met zijn dochter weer even terug was in Ramallah, zij spraken goed Engels. Hij probeerde ook zijn arm om de schouders van onze chauffeur te slaan en hij sprak met een lage rustige stem. Het was mooi dat er zoveel mannen waren die samen probeerden om de ruzie te dempen. Na enige tijd gingen beide chauffeurs weer terug naar hun bussen. Pas later toen we al onderweg waren, kon ik merken dat de rust was weergekeerd en de chauffeur vriendelijke opmerkingen maakte naar de passagiers. Deel 2 * internetbronnen: https://www.jewishvirtuallibrary.org/total-casualties-arab-israeli-conflict en https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli%E2%80%93Palestinian_conflict?
|
|